Ξένια Πολίτη, e- ερωμένη του Σέρφερ, Άπαρσις, 2021.
Του Σταύρου- Αντώνιου Κουβαρά
«Όλος ο κόσμος είναι τρελός.»
Ζακ Λακάν, ψυχαναλυτής
Μια φαντασία, ένα όνειρο. Ζούμε σε ένα όνειρο ή σε έναν εφιάλτη, και μόνον ο λόγος μας κρατάει από το να μην χαθούμε τελείως στην σφαίρα του εξωπραγματικού. Ο λόγος, τα λόγια, εν αρχή ην ο λόγος, τόσο ευτελή να συλλάβουν το όλον, τόσο μεγαλειώδη που συλλαμβάνουν το μερικό. Όταν ερωτεύονται δύο άνθρωποι και καταθέτουν τη μαρτυρία αυτού του συμβάντος ο ένας στον άλλον, τη λεγόμενη ερωτική εξομολόγηση, πάνω στα λόγια αυτά θα κτίσουν έναν κόσμο, μια πετυχημένη τρέλα που μοιράζονται δύο. Η τρέλα αυτή σχοινοβατεί μεταξύ ηδονής και οδύνης. Ο Οβίδιος είχε συνταγογραφήσει τα «ερωτικά αντιφάρμακα» για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων που αφήνει η λαβωματιά του βέλους του Έρωτα, εκείνου του σκανδαλιάρικου παιδιού με το περιπαιχτικό χαμόγελο. Και η Ξένια Πολίτη έρχεται να προσθέσει στην συνταγογράφηση αυτήν ένα φάρμακο ομοιοπαθητικής. Ένα κείμενο που εξ αρχής μας παρασύρει στον ιλιγγιώδη στρόβιλο μιας ερωτικής συνάντησης – «η λαχτάρα για επαφή μαζί σου είναι εξουθενωτική».
Το βιβλίο της Πολίτη ταξινομείται στην παράδοση της ερωτικής αλληλογραφίας, επανατοποθετημένο στην εποχή των προηγμένων μέσων επικοινωνίας. Στο βιβλίο σταχυολογούνται κείμενα, λόγια, λέξεις και προτάσεις μιας ερωτικής συνάντησης, μιας ερωτικής εξομολόγησης. Email, sms, chats μάς μαρτυρούν τα ίχνη μιας ερωτικής εμπειρίας. Εν αρχή και εν εξελίξει ην ο Λόγος. Εισαγόμαστε άμεσα, χωρίς περιγραφές («Δεν σου ‘στειλα ότι σου ‘στειλα για φλυαρίες, δεν έχουμε χρόνο για τέτοια…»), στη συνομιλία, στη γένεση, στον κώδικα που συντάσσουν οι ερωτευμένοι για να γίνουμε μέρος ενός παραληρήματος, να μας συνεπάρει η τρέλα του. «Τί είναι η γραφή; O φύλακας της ιστορίας» (Αλκουίνος) και η Πολίτη, φύλακας μάρτυρας, μας προσφέρει μια ιστορία σε προσπάθεια υλοποίησης του εμπειρίκιου προτάγματος «πάρε τη λέξη μου, δος μου το χέρι σου». Δυσφορία, πάθος, έκπληξη, προσμονή, λύτρωση, αποκαρδίωση, κουράγιο, επιθετικότητα, στοργή, και πάμε πάλι, το στομάχι που ανακατεύεται, το χαμόγελο που σε ξυπνά. – «Αντίο, Κόπανε/ Σας φιλώ ασμένως,/ άι σιχτίρ!». Ονοματοδοσίες, τροπικότητες αυτού του χειμάρρου που απευθύνεται στον άλλον. Οι ήρωες του βιβλίου θα επιστρατεύσουν υλικά για τον κόσμο που χτίζουν: τραγούδια, στίχους, αναφορές σε έργα τέχνης, ανθολόγηση της παγκόσμιας λογοτεχνίας (από Βόϋτσεκ μέχρι Bernini και από Derida έως Depeche Mode) .
Κάνουμε σερφ σε όλα τα είδη λόγου, κανένα από μόνο του, όμως, δεν φτάνει να περικλείσει τον έρωτα. Ρομαντισμός, ρεαλισμός, υπερρεαλισμός. Έχουμε λυρικό στοιχείο, επικό στοιχείο, τραγωδία, κωμωδία, σάτιρα, εξομολόγηση, προσευχή. Τέλος, πλάι σε αυτά έχουμε και παρατηρήσεις και σχόλια για την ίδια τη γλώσσα ως μέσο επικοινωνίας «μικρή μου Βαβέλ/ δεν διαμεσολαβεί η γλώσσα για επικοινωνία κατανόηση.. κλπ/ έχουμε έρθει πολύ κοντά… τόσο κοντά που είμαστε/ επιρρεπείς σε συγχύσεις και ανοησίες../ λίγη υπομονή χρειάζεται καλύτερα «χίλιες και μια σιωπές»/ είναι ένα παραμύθι που θα στο αφηγηθώ/ αν μ’ αφήσεις/ άφησέ με».
Το έργο της Πολίτη τολμά στις παθολογίες των καιρών μας. Και εμείς την τύχη να διαβάσουμε το έργο της.
Σύντομο Βιογραφικό
Η Ξένια Πολίτη είναι ηθοποιός και λογοτέχνις. Έχει γράψει τα θεατρικά «Εφιάλτης η ελπίδα/ Τέρμα» (κυκλοφορούν σε ενιαία έκδοση από τις εκδόσεις Βακχικόν) και το λογοτέχνημα ερωτικής αλληλογραφίας «e- ερωμένη του Σέρφερ» (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άπαρσις).