Ο Σλοβένος ποιητής Sergej Harlamov επισκέπτεται το 11ο Πανθεσσαλικό Φεστιβάλ Ποίησης, στα πλαίσια του προγράμματος “Το καταφύγιο του Οδυσσέα” το οποίο αποτελεί σύμπραξη των Θράκα, Sandorf, DSP, KROKODIL, Inizjamed, MFC και LAF, με την υποστήριξη του προγράμματος Creative Europe, του Υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Λαρισαίων.
Το 11ο Πανθεσσαλικό Φεστιβάλ Ποίησης θα πραγματοποιηθεί από τις 21 ως τις 25 Αυγούστου στη Λάρισα, στον Βόλο, στην Καρδίτσα και στα Τρίκαλα.
ΓΙΑ ΣΕΝΑ, ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΠΟΤΕ ΔΕ ΘΑ ΦΤΑΣΕΙ
στην Urša
βροχή
βροχή
βροχή
βροχή
βροχή
όχι
αυτές δεν είναι λέξεις
που θα ήθελα
να δώσω με σταγόνες
αλλά μια γλώσσα
που θέλει να συγκρουστεί με τον ουρανό
και να σκορπιστεί
χωρίς δικαιολογίες
μέσα στην σαρκώδη εκφραστικότητα
των χειλιών
βροχή
βροχή
βροχή
βροχή
βροχή
η γραφή
των οπλών αναδύεται στον ουρανό
με δόλια χτυπήματα
που δεν μπορούν να κατασταλούν
ούτε καν με εμμονικά ξόρκια
βροχή
βροχή
βροχή
βροχή
βροχή
αυτός που σπάει το ξόρκι
ο ίδιος θα γίνει
ΒΡΟΧΗ
ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΕΓΓΑΣΤΡΙΜΥΘΟΥ/ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΗΣΠΙΤΙ
Η φωνή σου μου ανήκει.
III.
υποθετικά
έχει συμβεί ακριβώς δίπλα μου
η ζωή
ή κάτι παρόμοιο
η απόλυτη διεισδυτικότητα του γεγονός
ήταν ένα είδος διαφωτισμού
αλλά
αν κατάγεσαι από μια τρώγλη
μέσα σε ένα αχούρι
το φως του κόσμου μπορεί μόνο να σε τυφλώσει
τότε κλαις και ουρλιάζεις και χτυπάς
όλα σου τα άκρα
προκειμένου, με ένα αληθινό ουσιαστικό,
να αγκαλιάσεις το ασύλληπτο
που σε έχει καταλάβει
αλλά η γλώσσα του τόπου
από τον οποίο έχεις εξοριστεί
και μέσα στον οποίο βρίσκεσαι
μαζί τους
εξόριστος μόνος
τους είναι ξένη
και ο κόσμος
τι κάνει ο κόσμος τότε
ο κόσμος
πρώτος χώνει ένα ηρεμιστικό μέσα στο στόμα σου
και επειδή αυτό ποτέ πραγματικά δεν αρκεί
βάζει επίσης λέξεις στο στόμα σου
λέξεις
που μόνο επιβεβαιώνουν
τον τρόπο της ύπαρξής του
ω
θα χάριζα όλες τις στροφές και τα γυρίσματα
της ύπαρξης κι όσα ακόμα θα έρθουν
απλώς για ένα λεξικό
που θα απέρριπτε όλο το λεξιλόγιό μας
και όλη μας τη γραμματική
αλλά ένα τέτοιο λεξικό
πιθανότατα θα ήταν τέλειο
κι εγώ
που μπορώ να υπάρξω μόνο σαν ψίθυρος
μέσα στο υπάρχον λεξικό του κόσμου
δε θα μπορούσα ποτέ
ούτε να γράψω για αυτό
ΚΑΤΑΔΙΚΟΣ ΣΤΟ ΛΟΥΝΑ ΠΑΡΚ
στην αρχή
ήταν ένα ουσιαστικό
που δεν μπορούσε να βγει έξω
ή να ανακοινώσει
ένα ανουσιαστικό
ή να μείνει καθισμένο
στα δεξιά του οποιουδήποτε
έγινε ένας ανεμόμυλος
ένα νεκρό τηλέφωνο
ένας αναίτιος δούρειος ίππος
κουβαλώντας
αφέντες
επαρκώς προσεκτικά και υπάκουα
ώστε να μην πρέπει να λερώσουνε τις μπότες τους
με τα εντόσθια αυτών
που είχαν πέσει
εξαιτίας του
και για αυτό
ένας πεινασμένος
στραγγαλίζει έναν πεινασμένο
γίνεται ένα ζώο για ένα κομμάτι ψωμί
όποιος τους έβαλε μαζί
προκαλώντας τους με ψίχουλα
έχει δημιουργήσει ένα τέρας
όλοι εμείς
το φοβόμαστε
και κανείς
δεν νιώθει αρκετά αναμάρτητος πια
ώστε να είναι ο πρώτος που θα ρίξει τον λίθο
το αγοράζουμε τώρα
για έναν αλεξίσφαιρο τοίχο
που θα μπορούσε να αποκρούσει
σφαίρες κάθε διαμέτρου
τώρα και τότε
ένας λυγίζει
από το βάρος
που φέρει
η σκοτεινή φωνή της επιταγής
το διασκορπίζει
κατά μήκος του δρόμου
για να κάνει σουρωτήρι
τους καλοπροαίρετους
και ανυποψίαστους
περαστικούς
αργότερα εκείνοι
προσπαθούν να το συναρμολογήσουν
κομμάτι κομμάτι
μέσα στο μονολιθικό μωσαϊκό του τοίχου
είτε μια προειδοποίηση είτε μια απολογία
και διαφωνία
για την κότα και το αβγό
και στο ενδιάμεσο
ο ανενόχλητος ιμάντας μεταφοράς
συνεχίζει να ξεπουλάει
καρουζέλ επιθυμιών
σαν ρώσικες ρουλέτες
προκειμένου να προστατεύσει τον κόσμο του λούνα παρκ
με μια ανθρώπινη ασπίδα από εκείνους
που έχουν μείνει απρόσωποι
μπροστά στο σπίτι με τους καθρέφτες
τα σπίτια τρέπονται σε μουσεία
αποσύνθεσης
και αρχεία
της σύνθεσης
του οστρακισμού
αναφορικά με αυτό
που δεν είναι προϊόν ενός ουσιαστικού
και δεν μπορεί να αρθρωθεί
με καμία παρομοίωση πέρα από το ότι
η μόνη πραγματικότητα
του κινηματογραφικού σύμπαντος
είναι η στιγμή
που καταρρέει
Μετάφραση: Ευσταθία Π.
Σύντομο βιογραφικό:
Ο Sergej Harlamov (1989) είναι ποιητής, κοινωνιολόγος και συγκριτολόγος, έχει λάβει το βραβείο της σχολής Prešeren για τη διατριβή του με θέμα “ο Μισέλ Ουελμπέκ και η Αρχαιολογία του Παρόντος”. Είναι συγγραφέας των ποιητικών συλλογών Jedci (2011) και Mnogoboj mitologij (2019), η οποία ήταν υποψήφια για το βραβείο Jenko και για το Critical Sieve. Στο τελευταίο του έργο Hupomnemata ali Obnovimo osnove pisanja εντάσσει στην ποιητική του τα στοιχεία της συγκεκριμένης ποίησης και της αυτοαναφορικότητας. Δημοσιεύει τα ποιήματά του σε όλα τα μεγάλα λογοτεχνικά περιοδικά της Σλοβενίας. Περιστασιακά αναλαμβάνει τους ρόλους του εκδότη και του πεζογράφου, όπως επίσης και του τραγουδιστή και στιχουργού στο συγκρότημα Marta Fakuch.