Το
τελευταίο βράδυ, η Νόρα και ο Ντομινίκ
έκαναν μια μεγάλη βόλτα στο Πεκ, αφού
είχαν προηγουμένως δειπνήσει τετ-α-τετ
σε ένα μικρό εστιατόριο της παραδοσιακής
ουγγρικής κουζίνας, κουρνιασμένο δίπλα
στον καθεδρικό ναό. Έφαγαν ένα πεντανόστιμο
στιφάδο μιλώντας ζωηρά για το μέλλον
της Ευρώπης και της Νόρας. Η φοιτήτρια
πίστευε πως ήταν πολύ τυχερή που ζούσε
στη Γαλλία
.
κι
αυτός πείστηκε. Τον ρώτησε αν οι δύο
κόρες του ήταν ευτυχισμένες στο εξωτερικό.
Ο Ντομινίκ ένιωσε πως η ερώτηση τον
αναστάτωνε επειδή ήταν ανίκανος να
απαντήσει. Προς στιγμήν η λύπη τον
κατέκλεισε. Αρκέστηκε να πάρει το χέρι
της κοπέλας και να το φέρει στα χείλη
του. Ο ιδιαίτερα ήπιος καιρός ήταν
ευνοϊκός για βόλτα. Ο Βαλαρσέ κοίταξε
το άγαλμα του Φραντς Λίστ, που ήταν
σκαλωμένο στο μπαλκόνι του, στην πλατεία
Σετσενί. Αφού χαιρέτησε τον μουσικό
κάνοντάς του μία υπερβολικά μεγάλη
υπόκλιση – πράγμα που διασκέδασε πολύ
την φοιτήτρια −, πρότεινε στη Νόρα να
τον αποκαλεί Ντομινίκ, « έτσι απλά ». Η
Νόρα έγειρε το κεφάλι στον ώμο του
συγγραφέα. Θα ήθελε να κρατούσε για
πάντα αυτή η στιγμή της εγκατάλειψης.
Κανείς από τους δυο δεν κουνιόταν… Στο
τέλος το κορίτσι σήκωσε απαλά το κεφάλι
και του χαμογέλασε. Η ομορφιά της τον
υπέταξε. Δεν την άφηνε πια από τα μάτια.
Η Νόρα κοκκίνισε λίγο και έστρεψε αλλού
το βλέμμα. Ξαφνικά, ο Ντομινίκ σκέφτηκε
ότι θα ήθελε να πέθαινε σ ’αυτήν την
πλατεία, μακριά από το σπίτι του. Μόλις
και μετά βίας κρατήθηκε για να μην το
εκμυστηρευτεί στην φοιτήτρια. Όχι, τι
ιδέα ! Δεν έπρεπε με τίποτα στον κόσμο
να το κάνει. Αυτή η νοσηρή σκέψη θα είχε
σίγουρα πληγώσει την ευαισθησία του
κοριτσιού και θα τα είχε όλα χαλάσει.
Όταν ήταν παιδί ο Ντομινίκ, ο πατέρας
του μια μέρα του είχε εμπιστευτεί ότι
θα έπρεπε να χαθεί αμέσως μετά από μια
μεγάλη ευτυχία, γιατί δεν ήταν ποτέ
σίγουρο ότι θα ξαναζούσε μια παρόμοια
στιγμή. Ο Ντομινίκ δεν είχε τολμήσει να
τον ρωτήσει, αν για εκείνον το να χαθεί,
σήμαινε να πεθάνει, αλλά η λύπη που είχε
διακρίνει μέσα στα μάτια του πατέρα του
και που διαλύθηκε αμέσως, δεν άφηνε
καμία αμφιβολία πάνω σ’αυτό το θέμα.

Ο
συγγραφέας ξαναθυμήθηκε μια άλλη
σιβυλλική φράση :

«Είμαι
σε αναμονή από την ώρα της γερμανικής
κατοχής».

Αρκετά
χρόνια μετά, είχε καταλάβει την πατρική
περίφραση. Η αποκάλυψη ήταν επώδυνη. Η
εμμονή του Ντομινίκ σε σχέση με τον
θάνατο είχε βαθιές αιτίες και όχι μόνο
εκείνες… Σύμφωνα με έναν λογοτεχνικό
Ρώσο κριτικό, τον Ιγκόρ Ζουρίν, ο σλαβικός
αταβισμός διαπερνούσε τη δουλειά του.

«
Η ρωσική πλευρά σου με τρομάζει », του
είχε μια μέρα αποκαλύψει η Λετίτσια με
συγκίνηση, αφού πρώτα είχε διαβάσει
κάποια νουβέλα του, ιδιαίτερα σκοτεινή.
« Από πού προέρχεται αυτή η εμμονή του
θανάτου που σε τρέφει και συγχρόνως σε
καταστρέφει; Ο πατέρας σου δεν μου
φαινόταν τόσο απελπισμένος… »

Ρομαντισμός
και απόγνωση
, είχε
γράψει η φοιτήτρια… ήταν πιστό το
πορτραίτο: είχε βρει τις κατάλληλες
λέξεις. Όταν γύρεψε από τον Ντομινίκ να
της απαγγείλει ένα από τα ποιήματά του,
αυτός της ζήτησε συγγνώμη προσποιούμενος
ότι δεν γνώριζε κανένα απέξω. Η φοιτήτρια
έμοιαζε απογοητευμένη, αλλά έμεινε
σιωπηλή. Ίσως να μην τον πίστευε. Τον
πείραξε : ήταν παρόλα αυτά η αλήθεια,
αλλά για ποιο λόγο να δικαιολογηθεί;
Πιασμένοι χέρι-χέρι, περπάτησαν λιγάκι
ακόμα σιωπηλοί στην κοιμισμένη πόλη…

Αποφάσισαν
να ξαναϊδωθούν σύντομα, ίσως στη Γαλλία.
Η Νόρα τον είχε ρωτήσει αν θα δεχόταν
να του εμπιστευτεί ένα έργο σε εξέλιξη,
ανέκδοτα χειρόγραφα ίσως… Ο Ντομινίκ
δέχτηκε με χαρά. Το βράδυ εκείνο, ένα
κορίτσι που άνθιζε, τον είχε κάνει
εκλεκτό της,
σκαρφαλωμένο
στην αυλή των αστεριών
.
Τα εκκωφαντικά τραγούδια των καινούριων
φίλων υψώνονταν στην ουγγαρέζικη νύχτα
ταράζοντας αποκλειστικά και μόνο την
προσοχή τους. Όχι, δεν θα πέθαινε εκείνη
τη φορά. Όχι ακόμα. Κι ο ίδιος ήταν σε
αναμονή αλλά θα περίμενε το τελευταίο
κομμάτι του παζλ. Ο Ντομινίκ δεν θα
παραδεχόταν την ήττα του. Το βράδυ
εκείνο, δεν θα ερχόταν ο θάνατος από την
Ανατολή. Τουλάχιστον, όχι ακόμα.

Απόσπασμα
από το «Μεσίστιος θάνατος» (
La
mort en
berne)

του
Ντενί Εμορίν (
Denis
Emorine), Εκδ.
5
sens (2017)

Ο
Ντενί Εμορίν, γεννημένος το 1956 κοντά
στο Παρίσι, είναι Γάλλος ποιητής,
δοκιμιογράφος, μυθιστοριογράφος και
θεατρικός συγγραφέας.